Friday, February 13, 2015

Seznamte se... Justyna Lorkowska

Z lásky k jejím návrhům jsem se už zde na blogu vyznala (zde, zde a zde), dnes bych vám ráda představila autorku samotnou! Seznamte se, prosím: Justyna Lorkowska! (Ravelry, web). 

Jedna z designérských hvězd na Ravelry se zrodila nenápadně: děti prý potřebovaly něco na sebe... Dnes má za sebou designérskou spolupráci s věhlasnými menší i velkými výrobci přízí jako jsou Malabrigo (e-kniha What the Heart Wants), Dream in Color, De Rerum Natura, Sundara Yarn a The Plucky Knitter a navrhuje oblečení a doplňky pro děti i dospělé. Její práci si můžete uceleně prohlédnout a koupit mj. na Ravelry a na jejích stránkách, některé návody publikovala i v internetovém časopise Knitty. Pokud vás zajímá, proč je v Polsku za blázna, ke které knize se ráda vrací a jaká je její původní profese, čtěte dál..




1) Proč se věnuješ zrovna pletení? Je přece tolik jiných ručních prací...

Asi proto, že ho můžu nosit všude s sebou. :-) Umím taky šít a háčkovat, ale má to svá omezení. Háčkované dělám hlavně deky a pak nějaké čepičky pro dceru a vytahovat šicí stroj se dvěma malými dětmi je hodně náročné na dobrou organizaci. Pletení je perfektní - můžu ho strčit do tašky a vzít s sebou kamkoli. Když si některé z dětí vzpomene, že si chce se mnou hrát, prostě ho odložím a nic se neděje. Později se k rozdělané práci můžu bez problémů vrátit.

Čepice Antares. Designed by Justyna Lorkowska.
2) Máš vystudované návrhářství nebo jsi samouk?

Vystudovala jsem angličtinu a učitelství pro mateřské školky. Mnoho let jsem učila dospělé i děti angličtinu a to je asi i jeden z důvodů, proč jsou moje návody tak "ukecané" :-) Mám ráda, když pletařka přesně ví, co se bude dít. Návrhářství jsem nikdy nestudovala, ale věnuji se mu odmalička - začínala jsem oblečením pro barbíny. :-) A jako puberťačka jsem zase ráda šila.

Všechno, co umím, jsem se naučila sama. Jsem hodně tvrdohlavá a nevzdávám se snadno, ani když musím párat - beru to jako součást tvorby stejně jako skicování návrhu nebo navíjení příze do klubka.

Fickle Heart cardigan.
Designed by Justna.
3) Věnuješ se navrhování modelů a psaní návodů profesionálně?

Nejsem si jistá, zda bych sama sebe označila za profesionála, ale určitě se pletení stalo mým povoláním. Jak už jsem zmínila, jsem bývalá učitelka angličtiny, což mi hodně pomáhá, především v komunikaci s ostatními pletařkami. Učitelství mě taky naučilo trpělivosti, to je hodně důležitá vlastnost, když už popáté předěláváte jednu a tu samou věc. :-)

4) Chybí ti učení? Můžeme se těšit třeba na nějaké online lekce nebo návody z tvé dílny?

Když jsem se šla nedávno zapsat do svého bývalého působiště na jazykový kurz, kamarádka se mě také ptala, zda mi učení nechybí. Abych pravdu řekla, nechybí. Miluji svou nynější práci. Mám štěstí, že můžu pracovat s kreativními a talentovanými lidmi z celého světa a každý den tak dělám, co mě baví, s lidmi, které obdivuji.

Co se týče online lekcí a návodů, ráda bych se do nich pustila a mám už i pár nápadů. Ale pravděpodobně nebudu mít čas je zrealizovat dřív než na podzim, až děti zase začnou chodit do školky.


"I heart cables." Designed by Justyna Lorkowska.
S 1255 projekty patří mezi nejpletenější dětské
čepice na Ravelry.
5) Četla jsem o tobě, že s sebou stále nosíš pletení pro případ, že bys mohla tu a tam přidat pár oček... Můžeš se podělit o další tipy, jak skloubit dohromady rodinu a práci?

Přiznávám se, že vyvažování rodinného a pracovního života mi zrovna moc nejde. Nemám nikoho, kdo by mi pletl zkušební modely a musím dělat všechno sama. Stává se tak, že pracuji dlouho do noci, abych všechno stihla. Nicméně mi pomáhá pár lidí, díky kterým mám čas se věnovat i dětem, nejen pletení a psaní, a za to jsem jim moc vděčná!

6) Co plánuješ pro rok 2015?

První polovina roku bude dost náročná - dokončuji několik rozjetých projektů, na kterých spolupracuji s dalšími lidmi. Bude to hodně tvůrčí a náročné. Také mám v plánu víc cestovat, abych se osobně seznámila se svými kolegyněmi-pletařkami. Zatím to vypadá, že druhá půlka roku bude o něco volnější, doufám, že se mi podaří vydat pár návrhů, které už věky odkládám.

7) Jakou knihu by podle tvého názoru měla znát každá pletařka?

Mou nejčtenější a nejmilejší knihou jsou přehledy vzorů od Barbary Walker, které jsem dostala před dvěma lety od manžela na Vánoce. Pořád se k nim vracím, nacházím v nich tolik inspirace! Můžu doporučit i knihy od Elizabeth Zimmermann, jsou hodně zajímavé.

8)    Jaká je tvá oblíbená příze/ materiál? Myslím přízi, ke které se stále vracíš...

Mrs. Skyler.
Designed by Justyna Lorkowska.
Asi merino. Líbí se mi, jak je univerzální a dostupné v mnoha tloušťkách, barvách atd. Absolutním vítězem je u mě pak jednovláknové merino. Vím, že hodně lidí ho nesnáší, protože žmolkuje (a ano, opravdu žmolkuje, ale to po čase každá příze), ale mě to jen připomíná, že si zaslouží zvláštní péči. 

Mám ráda i vlnu, zvláště Rambouillet. Myslela jsi, že řeknu hedvábí nebo kašmír? :-) Taky nejsou zlé, ale mými favority nejsou. :-)

Shifting svetr. Designed
by Justyna Lorkowska.
9) Žiješ v Polsku. Jak to tam vypadá s pletením, je to oblíbený koníček? U nás v Česku nemá pletení moc dobrou pověst a je hodně zatíženo předsudky, že ručně pletené věci jsou nemódní, nepadnoucí, kousavé a diletantsky vyrobené podle babičkovského vkusu – prostě out.

Nojo, v Polsku je to úplně stejné. Často se mi stává, že na mě lidi koukají jako na blázna, když se dozví, co dělám. Trh s pletením není v Polsku na vysoké úrovni a rozvíjí se jen velmi pomalu. Doufejme, že jednoho dne bude tak velký a zajímavý jako v západních zemích. 

A ty zmíněné předsudky jsou tady taky naprosto stejné...

10) Who would you like to read the next interview with? :-)

Hm, moc ráda bych si přečetla rozhovor se Suvi Simolou.

A děkuji za rozhovor! :-)

Také děkuji za rozhovor!

No comments:

Post a Comment