Wednesday, July 15, 2015

Seznamte se... Malgorzata Ścigaj

Přeji hezký den! Dnešní rozhovor musel na své zveřejnění chvíli počkat, ale o to víc si ho snad vychutnáte. Dnes poprvé vám představím opravdu "jednu z nás": Malgorzata Ścigaj aka Gosik (Ravelry) není designérka, ani nemá obchod s přízemi, ani se pletením neživí, není ani blogerka, prostě jen ráda a krásně plete. A to mi bohatě stačí...

Do její galerie se chodívám zklidnit. Stačí mi jen se dívat na tu precizní ruční práci, poznámky k jejím projektům nejsou "ukecané", vždy se dozvím jen to, co potřebuji. Malgosia má ráda barvy a umí je kombinovat v klasickém stylu, má odvahu zkoušet nové věci a učit se... a co se mi na tom tedy tak moc líbí? Ta jednoduchost. Skutečnost, že koníček je koníčkem, nikoli honbou za upletenými metry, a naprostá absence ambice udělat z pletení obchod. Malgosia je pro mne návrat ke kořenům pletení, má osobní protiváha... mám ji moc ráda a doufám, že se bude dnešní povídání líbit i Vám.


Malgorzata Ścigaj aka Gosik,
wearing Street Chic Pullover designed by Asja Janeczek.

1) Proč pleteš? Proč je pro Tebe pletení důležité?

Pletu z mnoha různých důvodů. Jednak si u toho odpočinu, pomáhá mi to vyrovnat se se stresem, který zažívám v práci, a jednak mě to prostě baví! Díky pletení taky můžu sledovat televizi, aniž by mě trápily výčitky svědomí, že nic nedělám. Už bych ani nemohla přečíst knížku, aniž bych u toho pletla. V neposlední řadě samozřejmě ráda tvořím, hraji si s přízemi a barvami. Což ve výsledku znamená, že mám originální a neobvyklé oblečení.

Čepice Sand Bank, designed by Justyna Lorkowska.
2) Jaké je tvé povolání?

Jsem grafická designérka.

3) Máš nějaké rituály spojené s pletením? Myslím třeba místo, čas, zvyky...

Asi ne... Můžu plést kdekoli - doma, ve vlaku, v autě (za předpokladu, že neřídím :-) ), u televize, při čtení, v čekárně u doktora... Pořídila jsem si na pletení tašku, ve které nosím rozpletené věci. Ráda mám své pletení u sebe! Jasně, že doma mám své oblíbené křeslo, ale to je tak všechno. Často při mě doma sedává můj pes, když pletu, mám to ráda - ale to je asi spíš jeho zvyk než můj. :-)))

4) Kde a jak skladuješ své pletení a pletací potřeby? Máš v tom nějaký systém? Sháním užitečné rady a chytré tipy! 

Mám ráda všechno při ruce. Takže jsem si pořídila dvě speciální pouzdra na jehlice a další nezbytnosti - jedno je pro výměnné jehlice a druhé pro kruhové jehlice a háčky. Díky tomu jsou všechny mé nástroje ihned v dosahu. Svá pouzdra jsem koupila, ale myslím, že kdo šije, zvládl by je udělat i sám. Na drobnosti (značkovače ok, pomocná lanka, metr, krytky na špičky jehlic, počítadlo řad, měřidlo síly jehlic atd.) jsem si koupila v IKEA malé plastové krabičky, všechno je pěkně uspořádané a připravené, když něco honem honem potřebuji. Rovné a ponožkové jehlice jsem naaranžovala do starožitné vázy, ale nepoužívám je moc často. Můj vlastní nápad ukládat vzorky přízí do pouzdra na vizitky si nemůžu vynachválit - vypadá to hezky a okamžitě vidíte, co potřebujete.

5) Jaká je tvá oblíbená a neoblíbená příze?

Mám citlivou pleť a většina přízí mě kouše. Proto vždy hledám měkké, heboučké a hladké příze. Můj nejoblíbenější materiál je merino, ať už čisté nebo ve směsi, ideálně s hedvábím. Pletenina z takového materiálu bývá zpravidla velmi úhledná, což je pro mě hodně důležité - na estetickou stránku svého pletení kladu velký důraz. Vzhledem k tomu, že nejraději pletu na malých jehlicích (mezi 2,5 a 3,5 mm), vybírám si příze v odpovídající síle (fingering weight). Před časem jsem úplně propadla úžasným ručně barveným přízím od Marty Wolske - tato dáma má neuvěřitelný talent na barvy a příze jsou velmi kvalitní!

Jakákoli příze s vlasem je pro mne příliš kousavá, nemám je ráda. A za vůbec nejhorší považuji akryl. Taky moc nemusím bavlněné příze, podle mého názoru bavlna není příze, ale špagát. :-) Z tohoto důvodu nemám ve skříni moc letních svetrů, dokonce i na jaře a v létě dávám přednost merinu.

Svetr Bergen, designed by DROPS design.
6) Pojďme se podívat na tvou galerii na Ravelry! Jak je vidět, jsi mistryní v pletení fair-isle, klobouk dolů! Není divu, že propínací svetřík Bergen pletený touto technikou se s přehledem umístil na prvním místě mezi oblíbenými (604 srdíček) - je to pro tebe překvapení nebo si takovou chválu zaslouží? Nosíš vůbec své hotové věci?

Ale ne, nejsem žádná mistryně! Ta by se nebála techniky zvané "steeking" (jako já)! Ale děkuji za pochvalu, jsem poctěna!

Taky je to pro mě překvapení, že Bergen je tak oblíbený. Ačkoli je to jedna z nejhezčích věcí, které jsem kdy upletla, určitě není perfektní, potřeboval by předělat knoflíkové légy.

A ano, své výrobky nosím velmi často, hlavně v sezóně, a dostávám hodně komplimentů. Je to hezké, když lidé umí ocenit ruční práci.

7) Jakou techniku by ses letos ráda naučila?

Určitě "steeking"!

Svetr Choco Heaven, designed by DROPS design.
8) Vzhledem k tomu, že nepíšeš svůj vlastní blog, nemohla jsem o tobě získat mnoho informací. :-) Nicméně vždy, když zavítám na tvůj profil na Ravelry, nemohu si nevzpomenout, že jsi nosívala velmi dlouhé vlasy (po zadek), které jsi loni radikálně ostříhala. Od malička jsem dlouhovláskou a bývala jsem několik let i členkou českého dlouhovlastého serveru (dlouhevlasy.cz), což mne naučilo, že za takovou proměnou bývají mnohdy zajímavé důvody... jaké byly ty tvoje? Co rozhodlo, že ses odhodlala ostříhat?

Jojo, nepíšu blog a vím, co dělám. Pokud bych ho začala psát, už by mi nezbyl čas na pletení. :-)

A co se týče ostříhání, je to jednoduché: chtěla jsem udělat něco bláznivého a praštěného! A povedlo se mi to :-), moje kadeřnice byla v šoku! Navíc krátký sestřih je podle mého šmrncovnější a taky pohodlnější, alespoň pro mne. Svého rozhodnutí jsem nikdy nelitovala.

9) Pocházíš z Polska. Mohla bys mi doporučit nějaké místo, které by člověk měl určitě vidět?

Doporučuji neobyčejný kraj - Kašubii (západojižně od Gdaňsku). Nádherná oblast, která potěší každého, kdo miluje přírodu. Skvělá pro výlety - ať už pěší turistiku, jízdu na kole, kajaku nebo kánoi, na koni nebo v zimě na běžkách na zamrzlých jezerech (tento region čítá kolem 200 jezer)... Pokud máte rádi hluboké lesy, rozkvetlé louky, kopce a údolí, křišťálové řeky - jeďte tam!

10) S kým by sis ráda přečetla další rozhovor?

Určitě s Rililie. Její tvorba se mi moc líbí!

Svetřík James, designed by Amy Miler.

Děkuji za rozhovor!

2 comments:

  1. Sympatická pletařka! Jdu omrknout její projekty.
    Děkuju za krásnou sérii rozhovorů. A vůbec za tento blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A já děkuji, že si našel své čtenáře. :-)

      Delete