Wednesday, October 28, 2015

Back then and now/ Tehdy a nyni: My first sweater

Status/ stav: part of my mum´s wardrobe/ součást šatníku mé maminky.
Rating/ hodnocení: 2
"Regarding the yarn (mostly acrylic) and the fact, that this was my first sweater, the outcome is surprisingly good! It has been worn for 7 years so far and still looks almost like new."

"Jedno velké a příjemné překvapení! Na to, že je tohle můj první svetr a ještě k tomu pletený z převážně akrylové příze... Svetr nosí mamka už 7 let a stále vypadá téměŕ jako nový."

I don´t have any decent photo of this sweater being brand-new, just this one which is rather useless... I can not even remember if I had washed and blocked the sweater after completing... I guess: no. In that time I had no idea about importance of such things...


Vzhledem k tomu, že nemám žádnou slušou fotku, na které by bylo vidět, jak svetr vypadal hned po dopletení, musíte vzít zavděk touto reportážní momentkou... Ani si nevzpomínám, zda jsem tehdy po dokončení svetr vůbec vyprala a vypnula, ale hádám, že ani ne... Jo, to byly moje začátky, kdy jsem o dokončovacích pracech nevěděla zhola nic.

I used Schoeller-Stahl Elfin yarn for this project, you can read the yarn review here. Although it is 90% acrylic, I like it because it holds up extremely well.

Svetr je pletený z příze Elfin od Schoeller-Stahl, recenzi na ni si můžete přečíst zde.

What makes it great/ co je na něm úžasné:
  • The yarn, fit and the fact that my mum likes wearing this every winter! The pullover is knitted in pieces and then seamed, which resulted in a very good fit. (Generaly speaking, seamed sweaters are told to hang on a frame better and to stay in shape better than sweater knitted in the round without any seams.) 
  • The armholes are deep enough, the sleeves are long enough and the fit is roomy enough to wear a shirt underneath comfortably without adding any bulk. 
  • The material holds very well, it pills just a little in areas with a lot of friction (elbows and sides). But thanks to its fussy nature you can hardly notice that.

  • Materiál, střih a skutečnost, že ho mamka nosí v sezóně už 7 let a na svetru to není téměř znát! Svetr je pletený klasickou metodou v dílech na rovných jehlicích a následně sešitý, díky čemuž pěkně drží tvar. (Obecně se říká, že sešívané svetry lépe sedí a i po letech nošení drží svůj původní tvar, kdežto svetry pletené v jednom kuse dokola mají tendenci se vytahovat a různě "rozjíždět". Vlastní názor jsem si na to zatím neudělala, ale zdá se mi, že hodně záleží na konstrukci svetru samého než na technice, jakou je pletený.) 
  • Dobře sedí. Průramky nikde netáhnou, rukávy jsou dost dlouhé a v těle je svetr dostatečně volný, aby se pod něj dala vzít košile a přitom se nikde nic nehrnulo, "neboulilo" a nepřidávalo kila.
  • Příze je neuvěřitelný držák. Po 7 letech se trochu žmolkuje na loktech a bocích, ale vzhledem k tomu, že je díky mohéru přirozeně "chlupatá", ani to není moc poznat.

What´s wrong/ co je na něm špatně:

It is not preciously knitted at all. The pattern is beginner-unfriendly. I followed the pattern in Verena knitting magazine, which was very vague and without any knitting technique knowledge it took me ages to figure out what to do and how to do increasing, decreasing, picking stitches etc. It took me almost one year to complete it. :-) If you look closer you will see all the flaws, but I don´t mind really... first sweater can´t be flawless and I can see the progress in my work.

Řemeslné zpracování. Pletla jsem podle  návodu z Vereny, které jsou známé svou stručností, jež začátečníka dohání k až k slzám (bezmoci nebo vzteku - vyberte dle své nátury). Tehdy jsem o pletení nevěděla skoro nic, moje technické znalosti byly nulové, nevěděla jsem, jak ubírat a přidávat, a všechno motala, jak se dalo... Ani nechtějte vědet, jak jsem vše sešívala a jaká u toho padala slova... Taky mi trvalo rok, než jsem svetr dokončila! Takže je na něm samozřejmě vidět, že jsem neovládala pořádně ani základy řemesla, ale co... první svetr nemůže být dokonalý a alespoň vidím, že jsem se od té doby někam posunula.

Thank you for reading!/ Děkuji za Váš čas!

2 comments:

  1. Terezka na fotkach ktore si dala do clanku vobec nie je vidiet ze by mal sveter zlu kvalitu spracovania, prave naopak - vyzera luxusne! Je uzasne ze je stale v takom skvelom stave. Apropo, velmi sa mi paci ten golier a spojenie makkosti a bielej farby - posobi to velmi jemne a zensky. Vdaka za inspiraciu.

    ReplyDelete
  2. Beátko, díky! Chybky nejsou tak vidět díky chlupaté přízi. :-) Je to pěkný zimní basic kousek, vhodný i do školy nebo kanceláře, není v něm zima ani příliš horko a lze ho pěkně kombinovat.

    Jediné, co mě odrazuje od toho, abych upletla stejný pro sebe, je fakt, že mne neoslovuje žádná barva z barevnice Elfinu. Podle fotek se to asi úplně nezdá, ale tato bílá je spíš lomená nebo lehce smetanová.

    ReplyDelete