Sunday, November 29, 2015

Jak si vybrat přízi pro svůj projekt

K sepsání dnešního článku mi dala impulz Beátka, která se mne ptala, jak vybírám přízi pro své projekty a jaké parametry u toho beru v potaz. Na úvod se musím přiznat, že se rozhodně necítím být povolána někomu radit, jak vybrat správnou přízi. Až při sepisování jsem si  totiž uvědomila, jak živelný a neracionální je vlastně mnohdy můj proces vybírání klubek, ale i tak se o své postřehy ráda podělím. Snad Beátku příliš nezklame a bude pro někoho inspirací.


1) Přízi a projekt vybírám současně.

Možná to někomu bude znít banálně a samozřejmě, ale věřte mi, že u mne to takto dříve nebylo. Při nákupu příze se mi mnohdy stávalo, že jsem šla nakupovat materiál na jeden konkrétní projekt, ale nakonec skončila s horou dalších klubíček, která a) mne zaujala, b) byla ve slevě, c) slyšela jsem o nich chválu a chtěla vyzkoušet, d) doplnila zbývající částku pro poštovné zdarma a tak dále a tak podobně... Takže se tomuto způsobu nakupování vyhýbám a je mi volněji. A dvojnásob to platí u přízí, které nemám vyzkoušené!!!

Také jsem dříve podceňovala výběr správného návodu a kladla důraz zejména na použitý materiál. Až časem jsem zjistila, jak moc jsem se mýlila a dnes už si dávám velký pozor, podle jakého návodu budu pracovat. Anglicky se toto magické spojení nazývá "good marriage of pattern and yarn" neboli "povedené manželství", což mi připadá geniálně výstižné. 

2) Ravelry - skvělý rádce.

Dnes už v podstatě všechny své projekty a příze vybírám na Ravelry. Technické údaje uváděné výrobcem jako složení, návin, hmotnost, hustota zkušebního vzorku atd. - to vše konfrontuji s reálnými projekty na Ravelry a se zkušenostmi ostatních. Můj postup je takový, že nejprve si v databázi návodů vyhledám, co by se mi líbilo, a pak pečlivě zkoumám, jaké příze se pro daný návod nejčastěji používají a s jakým výsledkem. Čím více mám sama zkušeností, tím jsem na této sdílené vědomosti méně závislá, a dokáži si tvořit vlastní názory, ale musím říci, že mne Ravelry uchránilo mnoha přešlapů a zbytečně utracených peněz. (Na druhou stranu Ravelry dokáže i pěkně zamotat hlavu a zlákat k nákupu, kterého pak lituji - viz bod 4!)

Také bych ráda dodala, že se velmi hodí nastudovat si jednotlivé vlastnosti základních materiálů (např. merino je měkkoučké, ale náchylné ke žmolkování, superwash příze se po vyprání podstatně natáhnou do délky, bavlna je těžká a chybí jí elasticita, atd.). Samotné mi tato teoretická průprava chyběla a v podstatě doteď chybí, vše jsem se naučila praxí, což není úplně nejchytřejší a nejlevnější způsob. Dlužno dodat, že mne tehdy ani nějak nenapadlo, že by bylo potřeba se také v této oblasti vzdělávat, a tento nedostatek teorie pociťuji čím dál tím víc. A už roky si plánuji koupit The knitter´s bible od Elizabeth Zimmermann, doyenky pletení a uznáváné autority. Tak třeba se objeví pod stromečkem...?

3) Yarnsub.com - pomocník č.2.

Webová stránka, která na základě složení, návinu a dalších technických údajů dokáže vyhledat alternativy k Vámi zadané konkrétní přízi. A nejen to, seřadí Vám je od nejvíce podobných a ještě uvede, v kolika procentech a v jakých parametrech (elasticita, hřejivost, splývavost atp.) se shoduje s přízí, kterou chcete nahradit. Databáze je velmi obsáhlá a asi Vás bude zajímat, že pracuje i s přízemi od Garnstudia. Tak se tedy např. lze dozvědět, že přízi DROPS Baby Merino lze s úspěchem nahradit přízí Cool Wool Merino Superfine od Lana Grossa, neboť se shodují v 98%.

3) Když nevím, tak se zeptám.

Taky jasné, ale mnohdy se nám do toho nechce, že...? :-) Ptám se kohokoli, o kom vím, že by mi mohl poradit: přátel na Ravelry, ostatních blogerek, prodejců i výrobců příze. Díky tomu jsem se odhodlala objednat například příze jako Madelinetosh Merino DK nebo Cascade Eco a jsem tomu moc ráda!


4) Novou přízi zkouším nejprve na malých projektech.

Zlaté pravidlo! Nechci-li se spálit, nekupuji najednou velké množství příze, se kterou nemám zkušenost. A to i kdyby z ní bylo na Ravelry upleteno milion projektů a všichni ji jen chválili. Určitě by mne zaujala a chtěla bych ji vyzkoušet (přímo neovladatelně!), ale vždy jen a jen na malých projektech, která nebudou potřebovat více než 2 klubka (rukavice, nákrčník, čepice, něco pro děti...). Tento malý zkušební, ale nositelný (a nošený!) projekt pak hodnotím až s odstupem času.

Dám příklad: DROPS Alpaka. Na Ravelry patří se svými téměř 38 000 projekty mezi nejfrekventovanější příze a je hodnocena 4,5 hvězdičkami z 5. Pročetla jsem si o ní mnoho komentářů a nabyla dojmu, že je velmi variabilní, použitelná na mnoho projektů od čepic, rukavic až svetry, obé dětské i pro dospělé. Nakoupila jsem (postupně) asi 35 klubek všemožných barev a až poté zjistila, že mi nějak "nesedí"...možná se to po dalších projektech změní a já ji nakonec docením, ale už bych se příště nerada takto unáhlila.

Tak to byly v kostce mé záchytné body při vybírání příze. Pokud byste si o některém z nich rády početly podrobněji, dejte mi vědět a rozeberu je v dalších článcích. 

A jak vybíráte příze Vy? Pokud budete mít chuť, podělte se v komentářích, ráda se inspiruji! Děkuji za Váš čas a přeji krásný advent!

8 comments:

  1. Terezka dakujem za skvely prehlad! V podstate potvrdil moje domnienky a popisal i chybu ktoru ako clovek ktory pletie po x rokoch znova robim :-). Mam plno nadsenia a v hlave desiatky projektov, ktore by som zrealizovala a tak nakupujem priadze s myslienkou ze z nich raz nieco zaujimave bude, lebo maju skvely material, alebo farbu, alebo sa mi pacia na omak a podobne.
    A tak sa mi stalo, ze uzasnu Rowan Kidsilk Haze som mala doma polozenu a dlho som nevedela co s nou. Ale uz z nej robim prehoz cez plecia a bude skvely, ten material je naozaj luxusny.
    O Ravelry aj Yarnsub viem od Teba a je to skvela pomoc, uz som ich par krat pouzila ked som hladala inspiracie, alebo parametre priadzi. Mam naviac vyhodu, ze blizko mojho bydliska je velkosklad s priadzami, takze si ich mozem zajst obzriet aj nazivo (ale aj tak je pre mna tazke predstavit si hotovy vyrobok, lebo ine je drzat klbko a ine uz hotovy uplet).
    Za najvacsi problem povazujem to, ze z obrazkov nie je uplne jasne, aka bude splyvavost a poddajnost materialu, to je tiez dost podstatne, pretoze na rozne odevy a pre rozne typy postav sa hodi nieco ine. To uz je ale vec zlozenia a uplne suhlasim s Tebou, ze je velmi uzitocne poznat zakladne charakteristiky. Este raz vdaka ze perfektny clanok a zelam Ti prijemne adventne dni! B.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beátka, jsem ráda, že ti to k něčemu je. Já děkuju za námět, alespoň jsem si uvědomila, co a jak dělám a kde mám mezery. :-)

      Nakupování klubek "do foroty" je zrádné ještě v tom, že zpravidla neodhadnu množství. Pak přemýšlím nejen, co z nich udělat, ale ještě počítám, jak to nakombinovat, aby to vyšlo.

      Jinak máš pravdu, že z klubka ani složení se splývavost úpletu moc odhadnout nedá. Alespoň já to neumím... proto poctivě pletu zkušební vzorky a držím se pravidla malých projektů u nových přízí. Zrovna ta vzpomínaná DROPS Alpaca mne překvapila tím, jak hodně je v úpletu splývavá, z klubka se to vůbec nezdá!

      Delete
    2. S tym zle odhadnutym mnozstvom je to presne Terezka :-), kvoli tomu som uz dost parala :-).

      Delete
  2. Holky tak to já dělám také. Kupuji, protože se mi příze líbí a pak vymýšlím co s ní. Nebo koupím na určitý projekt, který jsem zatím nezrealizovala, neb nemám čas (čas před cca rokem byl, ale pak jsem nastoupila do práce. O jak jsem byla naivní, že vše zvládnu), nebo vlna byla v akci nebo se mi prostě hodila. Takže mám doma cca 2 kg vlny na přehot, jehož výroba je v nedohlednu. Spoustu ponožkovky, kterou pomalu, ale jistě zpracovávám. A další vlny které vím na co použít. Nejhorší jsou akce u Dropsu, snažím se odolat, ale někdy marně.
    Dalším problémem je, že nerada pletu podle návodu. Raději improvizuji a tak nelze předem odhadnou, kolik vlny je třeba.
    No a jelikož mám dva prcky, tak mě zbytky až tak netrápí, neb ze zbytků lze uplést proužkovou šálu s čepičkou, proužkovaný svetr či ponožky, barety či nákrčníky nebo prostě návleky na ruce no a zbytky balvny se skvěle hodí na taštičky nebo oblečení pro panenky. Nebo zbytky klubíček odnesu do školy a paní učitelka je ráda. Tam ji zpracují děti.
    Teď zrovna přemýšlím, že bych si upletla svetr s kašmíru, ale materiál je tak drahý. Koukala jsem na dva druhy. Jeden od firmy Lang - tam by vyšel na cca 5000 Kč a druhý levnější od Mafil ten je o půlku levnější, ale netuším jaká kvalita. Z toho od firmy Mafil jsem na Ravelry našla 6 projektů. Takže nevím. Přece jenom je to hodně velká investice tak vůbec netuším zda investovat či ne. Asi napřed dopletu vlny co mám doma a pak budu plést něco jihého. Musím vypráznit syslírnu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ty úvahy z prvního odstavce jsou mi velice známé...! :-))) Ale teď už se opravdu většinou ovládám a akce Dropsu beru s rezervou. Navíc se opakují docela často a při mém hlemýždím tempu pletení se stejně zásobami neprokoušu dřív než do dalšího výprodeje. Navíc se mé domácí zásoby přiblížily kritické hranici, kdy už to vážně není kam dávat...

      Kašmír mne taky láká...ale zatím jsem si nenastudovala, jakou přízi bych chtěla zkusit, tak odolávám. Právě kvůli ceně to beru zodpovědně - nedávno mi volal muž z pracovní cesty po Japonsku, že narazil na kašmírová klubka a jakou má vzít barvu a kolik klubek! Málem jsem vyklopila dítě i s kočárem do příkopu, jak jsem byla rozrušená - takhle po telefonu na mě bez přípravy bafnout! Samozřejmě, že jsem nebyla schopná takhle z rukávu vysypat, co po mě chtěl, takže nemám nic...

      Delete
    2. Tak u mě projekty jdou docela rychle, ale snažím se nákupy omezovat. Mám docela velké zásoby z let na mateřské. Jinak mám dvě děti, dvě neteře a manžel má sestřenici a ta má 3 děti, takže pletu docela hodně - čepice, šály, kabelky či tuniky. Přijdou mi jako hezké dárky. Nemusím přece všechno kupovat. Dostanou originál od maminky či tetičky.
      Na letošní rok jsem si dala předsevzetí, že nekoupím ani klubíčko, ale porušila jsem to. Koupila jsem 5 klubíček ponožkovy - ty se mi hodí, podlehla jsem kouzlu pletení ponožek a na Vánoce jsem upletla již 6 párů a doufám, že ještě stihnu dva - pro moji mamku a ségru. No a pak jsem koupila ještě na jeden svetr - tento http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7081&cid=24. Přiští rok chci zpracovat zbytku a dodělat projekty, které mám v hlavě.

      Delete
    3. Ha, tak k tomu bych se taky ráda dopracovala, aby mi šly projekty rychle od ruky! A tvoje nákupy ponožkové příze se snad ani nepočítají, když jsi schopná ji bleskově zpracovat! :-)

      Až budeš mít vybraný kašmír, dej vědět, prosím! Bude to na ten svetr z odkazu?

      Delete
    4. Ne na ten jsem právě koupila vlnu ve slevě co má teď Drops. Chci přesně takový. Tady se budu držet návodu, i když malá změna bude. Chci ho vyzkoušet plést od shora a né od spodu.
      Jinak kašmír asi hned tak nekoupím nebo spíš počkám na nějakou akci nebo se mrknu v zahraničí. Tady jsou ty ceny vysoké. Kašmír + něco od 170 Kč až po 100% kašmír cca 400 Kč za klubíčko s tím, že klubíčko je pouze 25g. A spotřeba na svetr by byla cca 10-12 klubíček. A svetr bude jednoduchý hladký raglánový něco jako jsem pletla tento s Lace od Dropsu http://barvinekafialkaa.blogspot.cz/2015/11/svetr-s-lace-knizka-aneb-yarn-along-55.html
      Ale pokud si něco vyberu dám vědět.
      Tereza

      Delete