Monday, April 13, 2015

Seznamte se... Julie Crawford neboli Knittedbliss


Dobrý den, dnes vám představím jednu úžasnou Kanaďanku, vskutku renesanční osobnost! Posuďte sami: skvělá pletařka, talentovaná návrhářka, schopná manažerka, matka, úspěšná populární blogerka a... jedna z nejlepších kanadských básnířek -  Julie Crawford neboli KnittedBliss (Ravelry, blog)!

Julie Crawford.

1.Proč vlastně pleteš? Co je na pletení tak výjimečného? 

Díky pletení mám asi pocit, že nemarním svůj čas, i když zrovna odpočívám. Neválím se jen tak před telkou, ale pletu! Vážně jsem se o pletení začala zajímat, až když mi bylo hodně přes dvacet. V té době jsem procházela těžkým životním obdobím a pletení mi ohromně pomohlo. Navíc mám ráda pletené oblečení a převážná většina věcí v obchodech je z akrylu, což je sice fajn, ale osobně mám raději měkčí materiály. Bez ohledu na svůj styl si díky nekonečné paletě vzorů a možností úprav přímo na míru můžete vyrobit věc, která sedne právě vám a bude vám slušet - to na pletení miluju.


Cotton Candy Boatneck Pullover.
2. Jaká je tvá profese?

Pracuji na plný úvazek jako vedoucí národního programu v kanadské pobočce jedné mezinárodní charity. Víc bych to asi nerozváděla. :-)

3. Jak Ravelry změnilo tvé pletení?

Ravelry naprosto změnilo pletení jako takové! Díky Ravelry se mu dostalo ohromné publicity, najednou zde vznikl prostor pro sdílení nekonečné inspirace a pro přehlídku kreativity pletařů z celého světa. Je tak mnohem jednodušší hledat inspiraci pro vlastní tvorbu, nebo najít krásné návody, o kterých bych jinak neměla šanci se vůbec dozvědět!

4. Máš mezi členy Ravelry přátele? Ke komu se chodíš kochat?

Udělala jsem si díky Ravelry a svému blogu hodně přátel, ať už těch, které jsem nikdy osobně nepotkala, ale rozumíme si, tak i takových, kteří se stali mými přáteli i ve "skutečném životě".

Je tolik inspirujících a talentovaných pletařek... ale pokud mám jmenovat, tak určitě MillieMilliani pro její úžasné svetry a undone57 pro její skvělou moderní práci s barvami.


5. Jaká je tvá oblíbená příze?

Já vlastně žádnou oblíbenou nemám, je tolik skvělých přízí a moc ráda zkouším nové a nové! Záleží na náladě, na ročním období, na tom, co chci plést.

Stockholm scarf.
6. Proč ses pustila do navrhování? Jaké jsou tvé plány v této oblasti pro tento rok?

S navrhování jsem začala, protože jsem o to byla požádána. Tanis (z Tanis Faber Arts) mě poprosila, zda bych nenapsala návod pro její 2011 Year in Colour Club. Usoudila jsem, že bych to mohla zkusit a navrhla nákrčník Stockholm scarf jako pilotní projekt. Určitě jsem se na tom hodně naučila! Byl to jeden z prvních návodů na opravdu mohutné nákrčníky, které zrovna přicházely do módy. Koupila jsem si podobný na dovolené ve Stockholmu v roce 2010 a rozhodla se, že zkusím navrhnout něco takového. 

Co se týče plánů pro rok 2015, držím se při zemi - mám rozpracovaný návrh propínacího svetru a další nákrčník, který zrovna prochází testovacím kolečkem...a dál se uvidí! Mám spoustu nápadů, ale málo času.

7. Pojďme se podívat na tvou galerii na Ravelry. Všichni víme, že ve virtuálním světě je prezentace nesmírně důležitá. Fotky jsou tím, co “prodává”. Nicméně všichni také víme, že krásné fotografie mohou být velmi zavádějící a nemusí odrážet realitu. Tvým nejvíce oceňovaným projektem je svetřík Cotton Candy Boatneck Pullover, který má 1284 "srdíček-lajků". Co na to říkáš? Zaslouží si takovou popularitu nebo je to pro tebe překvapivé?


Rukavice a čelenka Pemba.
Nechápu, proč některé věci dostanou hromadu lajků a jiné ne. Asi to má co do činění s oblíbenými návody, nebo s tím, že je člověk mezi prvními, kdo danou věc dokončil - lidé si rádi prohlížejí hotové projekty návodů, které se jim líbí. Například ten svetřík, který zmiňuješ, je sice pěkný, ale třeba rukavice a čelenka Pemba, moje vlastní návrhy, na které jsem fakt pyšná a které mají i nádherné fotky, mají jen velmi málo lajků. Vůbec nevím proč! Ale na Ravelry je přes milion uživatelů a téměř bilion projektů... je těžké prohlédnout si byť jen polovinu z těch krásných věcí.

Nemůžu říct, že bych měla nějakou svou upletenou věc raději než ostatní, ale určitě některé nosím častěji a jiné méně - ráda nosím nákrčníky Solaria, je to návod pro skutečné milovníky krajkových vzorů, jedná se o jeden z nejnáročnějších návodů vůbec. Taky ráda pletu pro svou dcerku, ale ta právě prochází vybíravým obdobím a chce nosit pouze oblečení, na kterém jsou kočky.

8. Pojďme obrátit list. O tobě je známo, že píšeš poezii a jsi v tom víc než dobrá! Tvé básně byly zahrnuty do prestižní sbírky Best Canadian Poetry in English za rok 2011, v roce 2013 jsi vydala vlastní knihu básní nazvanou Tangled... Co pro tebe poezie znamená? Upřímně řečeno jsem z toho trochu zmatená... z tvého blogu jsem nabyla dojem, že jsi velmi racionální, cílevědomá žena s organizačním talentem, což vůbec neodpovídá zavedené představě o básníku, coby nepraktickém snílku nebo rozhárané osobnosti... Na svém blogu taky otevřeně píšeš o své rodině, sdílíš velmi osobní informace, ale o poezii téměř ani slovo... pročpak?

Zatím jsem nepřišla na to, jak své psavé Já na blogu projevit nějakým smysluplným způsobem. Což ale neznamená, že se to v budoucnu nestane. Připadá mi to ale obtížné právě z toho důvodu, který jsi zmínila - lidé mají o básnících určitou představu a já do tohoto romantického klišé vůbec nezapadám. Nejlepší na tom je, že znám spoustu spisovatelů a na nikoho z nich tahle škatulka taky nesedí, všichni musí tvrdě pracovat, musí se umět soustředit a plnit termíny, stejně jako ve spoustě jiných zaměstnání. Ráda bych nějak nenásilně propojila svůj blog a poezii, docela mi to leží v hlavě - doufám, že právě letos by se mi to mohlo podařit. Ale trochu se taky bojím, že si lidé budou myslet, že je to nuda! Tolik básní znovu edituji a přepisuji, stále hledám tu správnou kombinaci slov, která odemyká to hluboko skryté uvnitř nás.
Nákrčník Solaria.
9. What about knitting in Canada? Is it popular hobby among young people or are you an exception? Jak to vypadá s pletením v Kanadě? Věnuje se mu hodně mladých lidí nebo jsi výjimka?

Řekla bych, že pletení je v Kanadě oblíbené! Máme tu dlouhé zimy a někdy i docela chladná léta, takže (ručně) pletené oblečení člověk opravdu vynosí.

10. Who would you like to read the next interview with? S kým by sis ráda přečetla další rozhovor?

Hmmm, to je těžké! Ráda bych si přečetla rozhovor asi s Jaalou z Knit Circus.

Děkuji za rozhovor, Julie!

No comments:

Post a Comment