Saturday, May 16, 2015

Seznamte se... Jettshin

Zdravím vás! Je to pár týdnů, co na mne dolehla jarní únava... jako bych žila ve snu a nemohla se probudit, nic jsem nestíhala, nic mne pořádně neoslovovalo, běžela jsem jen na setrvačník. Podle toho to pak taky vypadalo, běhala jsem s dětmi jako splašený kůň ve snaze dohnat za prvé starší dceru včas do školky a za druhé čas promarněný zíráním do blba... obě akce byly od počátku odsouzeny k nezdaru, což mou nervozitu jen zvyšovalo.
Naštěstí se zdá, že jsem se konečně přeladila na jarní vlnu a vše se začíná pomalu usazovat. 

Dnes mám tedy konečně to potěšení představit Vám další skvělou pletařku... JETTSHIN (Ravelry)! Pokud bych ji měla vystihnout jen jedním slovem, neváhala bych ani minutu: Pletařka s velkým P! Je úplně jedno, co plete, vždy se jí povede vytvořit kousek, který bezvadně sedí, je bezchybně řemeslně zpracovaný a naprosto jedinečný. Jettshin je obdařená citem pro barvy a jejich kombinace, neuvěřitelným talentem vidět potenciál návodu a vytáhnout z něj to nejlepší a v neposlední řadě šikovnýma rukama, které tomu všemu umí dát život. Přeji příjemné a inspirativní čtení...

Iconic Nightingale cardigan.
Jettshin used sock pattern and transformed it into a stunning cardigan!

1) Proč pleteš? Co ti to dává?


Naučila jsem se plést, když jsem nemohla sehnat pro syna čepici, která by se hodila k jeho Halloweenskému převleku. Syn byl ještě miminko a měl jít za housenku z knihy Nenasytná housenka od Erica Carle. :-) Pak jsem několik let nepletla a vrátila jsem se k tomu, až když jsem čekávala na své syny na kroužku taekwonda. Pletení snadno vezmete s sebou, nenudíte se při čekání a čas rychleji ubíhá. A taky to byla dobrá záminka k navázání kontaktu s ostatními maminkami, které si krátily čas stejným způsobem. Nyní, o několik let později, už je pletení součástí mého života, přináší mi radost a pohodu.

Hitofude cardigan, designed by Roko.
2) Jaké je tvé povolání?

Bývala jsem fotografkou, fotila jsem pro noviny, a také jsem pracovala jako správce sítě. Teď pomáhám svému muži v účetní firmě. Ale posledních deset jsem se starala hlavně o své dva syny, kterým je dnes 12 a 14 let.

3) 
Na Ravelry patříš mezi velmi oblíbené uživatele, tvůj svetr Nightingale je dokonce úplně nejoceňovanější projekt ze všech (dodnes nasbíral úctyhodných 8865 srdíček)! Mimochodem, považuji ho za doklad tvého mistrovského talentu: vzít fair-isle návod na ponožky a stvořit podle něj svetr muselo dát hroznou práci! Neuvažovala jsi o psaní svého vlastního blogu? Vsadím se, že bys měla mnoho oddaných čtenářů, mne v první řadě! :-)

Ano, uvažovala. Minulý rok, ale nakonec se ukázalo, že mě to nebaví. Už jen sepsat poznámky k projektu na Ravelry mi dává dost zabrat! Kdybych se chystala vydávat své vlastní návody, asi bych měla k psaní větší motivaci.

4) Ještě se vraťme ke svetru Nightingale, je to skutečně umělecký kousek! Nosíš ho ráda?

Haha, to jsem se zasmála. Často to, co ráda pletu a co ráda nosím, jsou dvě hodně odlišné věci. Upřímně řečeno, ten svetr jsem snad nikdy neměla na sobě a dokonce ani nevím, kde teď je. :-)


Alecia Beth cardigan, designed
by Justyna Lorkowska.
5) Ještě jedna věc mi vrtá hlavou. Máš úctyhodnou sbírku pletených věcí, hlavně propínacích svetrů (odhadem okolo 130)! Opravdu všechno stíháš unosit?

Ne. Mám tolik svetrů, že na mnoho z nich zapomínám. Díky komentářům na Ravelry, které k nim dostávám, se pak na jednotlivé kousky rozpomínám. Nosím častěji pulovry než kardigany, ale pletu opačně. Taky docela často nosím rozepínací svetry na zip.

6) O tvém talentu upravit si návod podle svých představ a potřeb tak, že výsledek často předčí předlohu, už zde byla řeč. Zajímalo by mě, jestli se chystáš pustit do navrhování a psaní vlastních návodů? Nebo tě "jen" baví improvizovat na dané téma bez designérských ambicí?

 Jednoznačně si užívám proces pletení, ráda se stavím čelem k výzvě stvořit něco nositelného, módního a funčkního. Co se týče designování... už nějaký čas nosím v hlavě jeden nápad, až pro něj najdu ideální přízi, pustím se do tvorby vlastního modelu a návodu. Matika nikdy nepatřila mezi mé oblíbené předměty na škole, ale teď mě docela baví. Díky ní vytvářím oblečení, které dobře padne.

7) Máš nějaký tip, jak udržet v přehledném stavu a pořádku pletací pomůcky?



Sama jsem nepořádná a moje pletení je taky takové! Používám malou tašku na pletení od Three Bags Ful (k dostání na Etsy) s roztomilým potiskem ježka. :-)

Contiguous Do the Polka sweater,
designed by Jettshin.
8) Jaká je tvá oblíbená a neoblíbená příze?


Mou oblíbenou je směs merina a kašmíru, která nežmolkuje. Zrovna jsem si oblíbila příze od The Plucky Knitter, mají širokou nabídku přízí a barev a skvělý zákaznický servis. Mám ráda téměř všechny druhy přízí, ale nemůžu nosit alpaku, kouše mě. Ale zase směsi s royal nebo baby alpakou mi nevadí. Věřím, že každá příze najde uplatnění ve správném projektu, takže jsou u mne všechny vítány! Stále hledám letní přízi, která by se mi líbila. Nosím svetry po celý rok a strašně bych chtěla natrefit na směs 50/50 merino s hedvábím, merino s bavlnou nebo merino se lnem!

9) V předchozím rozhovorech jsem zmínila, že pletení v Česku je dost zatíženo předsudky - ráda bych srovnala situaci s ostatními zeměmi. Jak to vypadá v USA, odkud pocházíš? Je to oblíbený koníček?


Jako relativní nováček, který s pletením začal až po vzniku Ravelry, asi nedokážu srovnat, jak se pletení proměnilo za posledních řekněme deset let. Ale díky Ravelry znovu získává na popularitě a hrozně se mi líbí, jak jsme díky němu všichni na celém světě propojení! Mám přátele na Ravelry doslova z celého světa! To mi připadá úžasné.


10) S kým by sis ráda přečetla další rozhovor?


Moc ráda bych si přečetla rozhovor s jednou ze svých nejoblíbenějších designérek, yellowcosmo. Je to má dlouhodobá inspirace. :-)
Gyoen-October sweater, designed by Jettshin.


Děkuji za rozhovor, Jettshin!

No comments:

Post a Comment